Sommerferieturs planlægning
– og opfyldelsen
Tekst og foto: Vagn og Birgit Mortensen, "Grevinden".
For en sejler er vinteren tiden, hvor man forbereder
næste års sejladser. Planlægningen
er et produkt af drømme, ønsker og beregninger
på kort og computer.
Belært af sidste års vejr der gjorde, at planlægningen
kunne karakteriseres som spild af
tid, havde vi taget højde for, at der skulle
være tid til overliggerdage i hyggelige havne.
Den grove planlægning for den forgangne
sommer ser nogenlunde ud som følger:
I den første uge går vi over Østersøen via Burg til Lübeck. Efter en eller to overnatninger i
Lübeck – som er en fin handelsby med gode muligheder for at pigerne kan lave burn out
på deres kreditkort – fortsætter vi ind i kanalsystemet i Lübeck Elbekanal. Videre til Mölln,
Lauenburg og til Hamburg City havn. Vi har en gæst – Birgit ”ost” – med i den første uge.
Hvis vi kunne ankomme til Hamburg ca. fredag, havde vi et par dage her, inden Birgit skulle
tilbage til arbejdslivets glæder efter weekenden. Den videre sejltur skulle så gå ad Elben
til Kielerkanalen, ud i Ejderen til Friederichstadt over Rendsburg og videre via Kiel til
Flensborg. Derefter er der ingen fast planlægning, men bare stille og roligt hjemad gennem
det sydfynske.
Ruter er forberedt og lagt ind i computeren. Båden er pakket med, hvad man sådan kan
få brug for på en fire ugers ferietur plus ca. 200 kg ekstra, som man senere kan pakke ud
igen – ubrugt.
Torsdag aften afsejler Skipper, ”Grevinden” og Birgit sydpå i tillid til den vejrudsigt, der
lover nogenlunde vejr med let vind fra vest / sydvest 3 - 6 m/ sek. Vi ankommer til Gedser,
mens solen går ned og ak – det blæser ganske meget, så vi vil ikke sejle over om natten.
Kl. 6 tørner vi ud og afsejler, morgenmad undervejs. Det piber ganske vist i masterne, men
sejler alligevel ud for at kigge på vejret.
Ude i renden står der en sø på 1 - 1,5
meter, og med udsigten til en sejlads
på mellem 3 og 5 timer i høj sø nærmest
ret forfra – hvor det banker og
man skal klamre sig fast – beslutter
et flertal ombord, at vi vender om og
returnerer til et farvand med mindre
bølger. Nu går det så nordpå. Vel
gennem bredningen fandt vi en fantastisk
hyggelig havn lige efter broen
ved Nykøbing. 90 grader til bagbord
– her gik vi ind, handlede i Føtex og
fik os noget velfortjent morgenmad,
alt imens vi bandede over sommervejret.
Videre sku’ vi, så blæse værd med blæsten. Kragenæs blev
målet og her var vejret fint. Ruddi & Hans var her også, så nu
kom der gang i grillen, rødvinen – en vældig hyggelig aften!
Lørdag morgen var der igen nogen vind og igen udsigt til
opfriskende. Tidlig afsejling, nu mod Skælskør – morgenmad
undervejs. Vi nåede næsten at lægge til, før det blæste op.
Udsigten lovede op til 10 m/sek. – vindmåleren viste op til 24
m/sek. Det var blevet blæsevejr! Af sted til fiskehandleren, så vi ku’ få frokost med en virkelig
tiltrængt snaps til. Næste dags vejrudsigt lovede 3 – 8 m/sek., så endnu en gang ret
tidligt op og af sted. Over Storebælt med nogen sø, kursen er sat mod Lundeborg. Vel
gennem Smørstakkeløb frisker vinden op fra Syd, og vi får den nu fra siden. Nu er
Svendborg så målet. På dette tidspunkt syntes besætningen (altså ikke Vagn), at det var
ok, fordi Svendborg er en by med mange steder, hvor man kan svinge dankortet, og der
er jo altid noget, man ikke kan undvære……...
Svendborg Havn er som sædvanlig godt fyldt. Vi lægger ind ved Industrikajen – kajen her
er meget ”rustik”, der stikker bolte og jern ud fra plankerne, der er langt mellem pullerterne,
man får strøm fra en midlertidig stander, der ikke skulle fodres med ”havnekreditkort”.
Vand derimod kunne man ikke få – Vagn fandt dog på råd.
Efter 3. dagen ville ”lokumspumpen” pludselig ikke mere. Der er altid lidt ”Martha” over
vores sommerferie, så belært af tidligere år har vi en nyrenoveret på lager. Hvad sku’ tiden
ellers gå med? Afmontering af toilettet, skifte pumpen og montering igen – det kan man
godt bruge 3 – 4 timer på. Alt dette bare for at konstatere, at pumpen stadig ikke virkede.
Nu var gode dyr rådne! Pumpen var ikke defekt, vi manglede bare strøm. Ledningen
til laderen var monteret forkert, så vi havde ikke modtaget ladning fra landstrøm siden, vi
sejlede hjemmefra og var nede på 5volt. Køleskab osv. stoppede. Vi ringede til flere ”vagtelektrikere”
for at få hjælp. Den ”hurtigste” kunne komme 2 – 3 dage senere. Vagn kastede
sig igen over problemet, forsøgte sig med at bytte om på ledninger og vupti! Det lykkedes!
Det lettede noget på stemningen. Det tog tre døgn, før der igen var over 12 volt
spænding på forbrugsbatterierne.
Svendborg er en hyggelig by, men efter otte dage, så er den altså travet igennem. Træls
er det også at sende sms til Ruddi og Hans – de havde næsten altid bedre vejr end os.
Svendborg er også berømt for sin æggekage, så af sted til hotel Ærø. Da vi kom ud på
kajen, kom der en Rolls Royce kørende forbi – fluks tomlede af den. Rollsen stoppede og
chaufføren spurgte, om det var os, der
havde bestilt en vogn. Det var det jo ikke,
men han spurgte, hvor vi skulle hen, og til
vores overraskelse sagde han ”stig ind så
kører vi til hotel Ærø”. Svendborg byder
virkelig på en udsøgt service for turisterne!!
Og var der så nogen, der så dette?
Nix, alle gemte sig jo for vejret inden
døre. Desværre ventede han ikke, så efter
spisningen måtte vi gå tilbage til båden
(det var nok også det sundeste). I øvrigt
er æggekagen på Hotel Ærø ikke så god
– den berømte æggekage fås på restaurant
Svendborgsund.
Endelig aftager vinden en smule, og vi hører, at der – ligesom i Svendborg – er et mindre
rend af både fra Toreby nede i Marstal. Hyggeligt, den vej skal vi jo også, så af sted dertil.
Marstal er en meget charmerende by. Vi hygger sammen med Cippeloppen, Amanda 2 og
Pia V, og bliver et par dage, ikke så meget pga. hyggen, mere pga. vinden.
Efter 2 dage endnu en gang tidligt op og nu går turen sydpå. Heiligenhafen er målet, og
vi når det! Vi får god plads ved sejlklubbens jugendbrügge. Hyggelig havn – hyggelig by!
Vejrudsigten for næste dag i Lübecker Bucht siger 3 – 8, men tyskerne opgiver styrken i Beaufort
og ikke i m/sek. så det er ca. 6 - 16 m/sek. Vi når næsten til
Travemünde, før det igen frisker rigtigt op.
Her er der
Travemünde Woche. Kort før indsejlingen skal vi lige gennem
et kapsejladsfelt af 49’ere Vi skal lige hilse og sige, at de sejler
hurtigt og tæt på. Hele byen er een stor festplads, så selvfølgelig
må vi op og kigge på. Fra vores liggeplads i fiskerihavnen
er det en fin eftermiddagsspadseretur – den kunne lige
klares på 2 fadøl. Lidt fest og farver er jo ikke så dårligt endda.
Hen mod aften bliver vejret (tro det eller ej) bedre og bedre, vinden
forsvinder næsten.
Vi kan sove lidt længere – turen er kort og går gennem Trave og ind
mod Lübeck. Ingen vind og op mod 40 grader i skyggen. Her inde i
landet har vinden ikke den store betydning, så det er da pudsigt, at
den forsvinder, når det nu er ligegyldigt!
Vi prøver Motorbådsklubben. Her er hyggeligt og roligt, der er et
klubhus, hvor man kan få lidt at spise og drikke til en rimelig pris.
Men man skal lige vænne sig til, at man skal betale strøm med
møntindkast og kun kan få vand, når man lægger 2 euro i automaten
pr. 100 liter.
Herfra var det så kanalsejlads, og turen gik til den hyggelige havn Mölln, hvor vi skulle
have været for et par uger siden. Det er et dejligt sted, og temperaturen i skyggen sidst
på dagen er på næsten 40 grader. Vi møder mennesker fra Lübeck og konstaterer, at dobbeltmoralen
lever i bedste velgående. Her i Mölln blev der vasket båd til den store guldmedalje,
for her var vandet gratis – altså sejler man til næste havn og bruger løs, mens
man ikke engang drikker et glas vand i
hjemhavnen, hvor man skal betale….
Klubhuset i Mölln er fint. Man kan få serveret
en kold pilsner (1/2 liter) med glas til 90
cent, det er da rimeligt. Byen er meget hyggelig
med fine indkøbsmuligheder både i
specialbutikker og supermarkeder. Pludselig
kommer en mand og spørger til, hvor vi har
købt båden. Det viser sig at være den forrige
ejer af båden. Han var på vej i en ny båd,
der kom fra Kina, og den skulle færdiggøres
i Neustadt. Han foreslog os, at vi kunne
købe den nye af ham – den kostede kun
sølle 2,5 millioner kr. Vi afventer således nu
kun lotto gevinsten.
I sluserne var der en umiskendelig duft af
pommesfrites. Man kunne blive helt sulten,
når man kom efter en bestemt båd.
Solgte han pommesfrites eller var det en
omsejlende grillbar?
De havde ”spist” så mange pommesfrites, så
de måtte hente ny fritureolie i Mölln, og
de var så glade for olien, at de fyldte en
hel tank op med den. Rapsolie koster kun
ca. det halve af dieselolie, så det er billigt
at spæde op med. Men føj hvor det stinker!
Det bliver forlangt, at pommesfritessejlerne
lægger sig bagerst i sluserne!!!
Vi er nu så langt fremme i vores ferie, at vi langsomt må hjemad igen, så efter et par dage
her går turen tilbage Lübeck. Vi afsejler sammen med vores tidligere ejer og går gennem
de 5 sluser sammen med en flodbåd. Flodbåde kommer altid i 1. række, hvorefter man
fylder op med lystbåde, hvis der er plads. Det var der gudskelov, men kun 20 cm til hver
side. Fint varmt vejr og ingen vind. Denne gang lægger vi til i centrum af byen – der er
altså bedst.
Klik på billedet for at åbne hele motivet i nyt vindue.
Herefter afsejler vi med retning mod Travemünde. Der er kun svag vind, meeeeen meteorologerne
lover sørme opfriskende vind de næste dage. Så vi beslutter at sejle videre til
Heiligenhafen. Sejladsen er i en gammel dønning med nogen rulning og een time før
broen over Fehmarnsund, frisker vinden noget op.
Heiligenhafen blev en gentagelse af Svendborg. – 8 dage! Vindstyrken er dog noget højere
– den nærmer sig storm. Vil du vide noget om byen eller dens omgivelser så bare spørg.
Klik på billedet for at åbne et større i nyt vindue.
Vi fandt en lille slagter,der havde noget fantastisk kød. På torvet var der i den weekend
vinfest – her kunne man købe et lille glas vin (0,2) til sølle 3 euro. Det er i øvrigt formildende,
at man herfra kan nå Fleggaard, Aldi og Calle på cykel – bare 1,5 km væk. Det er
et syn, for guder når man kører på foldecykel med 3 kartoner rødvin på forreste bagagebærer
+ andre fornødenheder.
Når man ligger i den store kommunale havn i byen, kan man blive kørt til Calle og retur
med sine varer. Man skal blot henvende sig til Havnekontoret, så bliver det arrangeret. Hvis
man må efterlade sin båd her, kan man også blive kørt til stationen i Oldenburg. Når man
kommer tilbage, bliver man hentet igen. Det er da service.
Klik på billedet for at åbne et større i nyt vindue.
Klik på billedet for at åbne et større i nyt vindue.
Om dagen var blæsten stærk. Nogle nætter lagde den sig ved 20-tiden, og det var vindstille
til ved 8-tiden om morgenen.
Med en vejrudsigt der lover skiftende vindretning samt tordenbyger om natten, havde vi
ikke lyst til at kaste os ud dette. Vi ærgrede os over, at vi ikke var gået over om natten, for
selvfølgelig var der ikke en krusning før lidt hen ad morgenen.
Endelig onsdag lovede vejrprofeterne
let vind, så vi stod op kl.
4 og sejlede 5.30 – igen med
morgenmad på turen. Fint vejr
med meget lidt vind.
Efter Fehmarnbroen besluttede
vi at give gas bare for at være
sikker på, at være kommet så
langt som muligt før vinden
eventuelt skulle friske op igen.
Klik på billedet for at åbne et større i nyt vindue.
Knald på til vindmølleparken.
Herfra tog vi den med ro gennem
Søndre mærker og over
Bredningen. Lidt før kl. 10 gik vi
til kaj i Toreby.
Alt i alt en god ferie, men ikke som forventet. Planlægningen der gik forud var hyggelig
spændende, men den var langt fra det realiserede.
Her er forløbet stillet op i skemaform, den giver et klart indtryk af afviklingen/ planlægningen:
Af 32 mulige, lykkedes at
ramme rigtigt 2 gange.
Både afsejlingen fra
Gedser og ankomsten
hjem til Toreby gik som
planlagt. Her til vinter må
vi nok hellere gå i gang
med en detaljeret planlægning
for den kommende
sommer, så vi næste år
igen kan sejle som vinden
blæser.
Med ønsket om god vind
...... nå nej ....... vi mener
med ønsket om let vind
næste sommer, glæder vi
os til 2009 turen.
Hilsen ”Grevinden”
Til sidens top
|