Sommerferieturs planlægning
– og opfyldelsen

Tekst og foto: Vagn og Birgit Mortensen, "Grevinden".

For en sejler er vinteren tiden, hvor man forbereder næste års sejladser. Planlægningen er et produkt af drømme, ønsker og beregninger på kort og computer. Belært af sidste års vejr der gjorde, at planlægningen kunne karakteriseres som spild af tid, havde vi taget højde for, at der skulle være tid til overliggerdage i hyggelige havne.

Den grove planlægning for den forgangne sommer ser nogenlunde ud som følger:

I den første uge går vi over Østersøen via Burg til Lübeck. Efter en eller to overnatninger i Lübeck – som er en fin handelsby med gode muligheder for at pigerne kan lave burn out på deres kreditkort – fortsætter vi ind i kanalsystemet i Lübeck Elbekanal. Videre til Mölln, Lauenburg og til Hamburg City havn. Vi har en gæst – Birgit ”ost” – med i den første uge. Hvis vi kunne ankomme til Hamburg ca. fredag, havde vi et par dage her, inden Birgit skulle tilbage til arbejdslivets glæder efter weekenden. Den videre sejltur skulle så gå ad Elben til Kielerkanalen, ud i Ejderen til Friederichstadt over Rendsburg og videre via Kiel til Flensborg. Derefter er der ingen fast planlægning, men bare stille og roligt hjemad gennem det sydfynske.

Ruter er forberedt og lagt ind i computeren. Båden er pakket med, hvad man sådan kan få brug for på en fire ugers ferietur plus ca. 200 kg ekstra, som man senere kan pakke ud igen – ubrugt.

Torsdag aften afsejler Skipper, ”Grevinden” og Birgit sydpå i tillid til den vejrudsigt, der lover nogenlunde vejr med let vind fra vest / sydvest 3 - 6 m/ sek. Vi ankommer til Gedser, mens solen går ned og ak – det blæser ganske meget, så vi vil ikke sejle over om natten.

Kl. 6 tørner vi ud og afsejler, morgenmad undervejs. Det piber ganske vist i masterne, men sejler alligevel ud for at kigge på vejret. Ude i renden står der en sø på 1 - 1,5 meter, og med udsigten til en sejlads på mellem 3 og 5 timer i høj sø nærmest ret forfra – hvor det banker og man skal klamre sig fast – beslutter et flertal ombord, at vi vender om og returnerer til et farvand med mindre bølger. Nu går det så nordpå. Vel gennem bredningen fandt vi en fantastisk hyggelig havn lige efter broen ved Nykøbing. 90 grader til bagbord – her gik vi ind, handlede i Føtex og fik os noget velfortjent morgenmad, alt imens vi bandede over sommervejret.

Videre sku’ vi, så blæse værd med blæsten. Kragenæs blev målet og her var vejret fint. Ruddi & Hans var her også, så nu kom der gang i grillen, rødvinen – en vældig hyggelig aften!

Lørdag morgen var der igen nogen vind og igen udsigt til opfriskende. Tidlig afsejling, nu mod Skælskør – morgenmad undervejs. Vi nåede næsten at lægge til, før det blæste op.

Udsigten lovede op til 10 m/sek. – vindmåleren viste op til 24 m/sek. Det var blevet blæsevejr! Af sted til fiskehandleren, så vi ku’ få frokost med en virkelig tiltrængt snaps til. Næste dags vejrudsigt lovede 3 – 8 m/sek., så endnu en gang ret tidligt op og af sted. Over Storebælt med nogen sø, kursen er sat mod Lundeborg. Vel gennem Smørstakkeløb frisker vinden op fra Syd, og vi får den nu fra siden. Nu er Svendborg så målet. På dette tidspunkt syntes besætningen (altså ikke Vagn), at det var ok, fordi Svendborg er en by med mange steder, hvor man kan svinge dankortet, og der er jo altid noget, man ikke kan undvære……...

Svendborg Havn er som sædvanlig godt fyldt. Vi lægger ind ved Industrikajen – kajen her er meget ”rustik”, der stikker bolte og jern ud fra plankerne, der er langt mellem pullerterne, man får strøm fra en midlertidig stander, der ikke skulle fodres med ”havnekreditkort”. Vand derimod kunne man ikke få – Vagn fandt dog på råd.

Efter 3. dagen ville ”lokumspumpen” pludselig ikke mere. Der er altid lidt ”Martha” over vores sommerferie, så belært af tidligere år har vi en nyrenoveret på lager. Hvad sku’ tiden ellers gå med? Afmontering af toilettet, skifte pumpen og montering igen – det kan man godt bruge 3 – 4 timer på. Alt dette bare for at konstatere, at pumpen stadig ikke virkede.

Nu var gode dyr rådne! Pumpen var ikke defekt, vi manglede bare strøm. Ledningen til laderen var monteret forkert, så vi havde ikke modtaget ladning fra landstrøm siden, vi sejlede hjemmefra og var nede på 5volt. Køleskab osv. stoppede. Vi ringede til flere ”vagtelektrikere” for at få hjælp. Den ”hurtigste” kunne komme 2 – 3 dage senere. Vagn kastede sig igen over problemet, forsøgte sig med at bytte om på ledninger og vupti! Det lykkedes! Det lettede noget på stemningen. Det tog tre døgn, før der igen var over 12 volt spænding på forbrugsbatterierne.

Svendborg er en hyggelig by, men efter otte dage, så er den altså travet igennem. Træls er det også at sende sms til Ruddi og Hans – de havde næsten altid bedre vejr end os.

Svendborg er også berømt for sin æggekage, så af sted til hotel Ærø. Da vi kom ud på kajen, kom der en Rolls Royce kørende forbi – fluks tomlede af den. Rollsen stoppede og chaufføren spurgte, om det var os, der havde bestilt en vogn. Det var det jo ikke, men han spurgte, hvor vi skulle hen, og til vores overraskelse sagde han ”stig ind så kører vi til hotel Ærø”. Svendborg byder virkelig på en udsøgt service for turisterne!! Og var der så nogen, der så dette? Nix, alle gemte sig jo for vejret inden døre. Desværre ventede han ikke, så efter spisningen måtte vi gå tilbage til båden (det var nok også det sundeste). I øvrigt er æggekagen på Hotel Ærø ikke så god – den berømte æggekage fås på restaurant Svendborgsund.

Endelig aftager vinden en smule, og vi hører, at der – ligesom i Svendborg – er et mindre rend af både fra Toreby nede i Marstal. Hyggeligt, den vej skal vi jo også, så af sted dertil. Marstal er en meget charmerende by. Vi hygger sammen med Cippeloppen, Amanda 2 og Pia V, og bliver et par dage, ikke så meget pga. hyggen, mere pga. vinden.

Efter 2 dage endnu en gang tidligt op og nu går turen sydpå. Heiligenhafen er målet, og vi når det! Vi får god plads ved sejlklubbens jugendbrügge. Hyggelig havn – hyggelig by!

Vejrudsigten for næste dag i Lübecker Bucht siger 3 – 8, men tyskerne opgiver styrken i Beaufort og ikke i m/sek. så det er ca. 6 - 16 m/sek. Vi når næsten til Travemünde, før det igen frisker rigtigt op.

Her er der Travemünde Woche. Kort før indsejlingen skal vi lige gennem et kapsejladsfelt af 49’ere Vi skal lige hilse og sige, at de sejler hurtigt og tæt på. Hele byen er een stor festplads, så selvfølgelig må vi op og kigge på. Fra vores liggeplads i fiskerihavnen er det en fin eftermiddagsspadseretur – den kunne lige klares på 2 fadøl. Lidt fest og farver er jo ikke så dårligt endda. Hen mod aften bliver vejret (tro det eller ej) bedre og bedre, vinden forsvinder næsten.

Vi kan sove lidt længere – turen er kort og går gennem Trave og ind mod Lübeck. Ingen vind og op mod 40 grader i skyggen. Her inde i landet har vinden ikke den store betydning, så det er da pudsigt, at den forsvinder, når det nu er ligegyldigt!

Vi prøver Motorbådsklubben. Her er hyggeligt og roligt, der er et klubhus, hvor man kan få lidt at spise og drikke til en rimelig pris. Men man skal lige vænne sig til, at man skal betale strøm med møntindkast og kun kan få vand, når man lægger 2 euro i automaten pr. 100 liter.

Herfra var det så kanalsejlads, og turen gik til den hyggelige havn Mölln, hvor vi skulle have været for et par uger siden. Det er et dejligt sted, og temperaturen i skyggen sidst på dagen er på næsten 40 grader. Vi møder mennesker fra Lübeck og konstaterer, at dobbeltmoralen lever i bedste velgående. Her i Mölln blev der vasket båd til den store guldmedalje, for her var vandet gratis – altså sejler man til næste havn og bruger løs, mens man ikke engang drikker et glas vand i hjemhavnen, hvor man skal betale….

Klubhuset i Mölln er fint. Man kan få serveret en kold pilsner (1/2 liter) med glas til 90 cent, det er da rimeligt. Byen er meget hyggelig med fine indkøbsmuligheder både i specialbutikker og supermarkeder. Pludselig kommer en mand og spørger til, hvor vi har købt båden. Det viser sig at være den forrige ejer af båden. Han var på vej i en ny båd, der kom fra Kina, og den skulle færdiggøres i Neustadt. Han foreslog os, at vi kunne købe den nye af ham – den kostede kun sølle 2,5 millioner kr. Vi afventer således nu kun lotto gevinsten.

I sluserne var der en umiskendelig duft af pommesfrites. Man kunne blive helt sulten, når man kom efter en bestemt båd. Solgte han pommesfrites eller var det en omsejlende grillbar? De havde ”spist” så mange pommesfrites, så de måtte hente ny fritureolie i Mölln, og de var så glade for olien, at de fyldte en hel tank op med den. Rapsolie koster kun ca. det halve af dieselolie, så det er billigt at spæde op med. Men føj hvor det stinker! Det bliver forlangt, at pommesfritessejlerne lægger sig bagerst i sluserne!!!

Vi er nu så langt fremme i vores ferie, at vi langsomt må hjemad igen, så efter et par dage her går turen tilbage Lübeck. Vi afsejler sammen med vores tidligere ejer og går gennem de 5 sluser sammen med en flodbåd. Flodbåde kommer altid i 1. række, hvorefter man fylder op med lystbåde, hvis der er plads. Det var der gudskelov, men kun 20 cm til hver side. Fint varmt vejr og ingen vind. Denne gang lægger vi til i centrum af byen – der er altså bedst.


Klik på billedet for at åbne hele motivet i nyt vindue.

Herefter afsejler vi med retning mod Travemünde. Der er kun svag vind, meeeeen meteorologerne lover sørme opfriskende vind de næste dage. Så vi beslutter at sejle videre til Heiligenhafen. Sejladsen er i en gammel dønning med nogen rulning og een time før broen over Fehmarnsund, frisker vinden noget op.

Heiligenhafen blev en gentagelse af Svendborg. – 8 dage! Vindstyrken er dog noget højere – den nærmer sig storm. Vil du vide noget om byen eller dens omgivelser så bare spørg.


Klik på billedet for at åbne et større i nyt vindue.

Vi fandt en lille slagter,der havde noget fantastisk kød. På torvet var der i den weekend vinfest – her kunne man købe et lille glas vin (0,2) til sølle 3 euro. Det er i øvrigt formildende, at man herfra kan nå Fleggaard, Aldi og Calle på cykel – bare 1,5 km væk. Det er et syn, for guder når man kører på foldecykel med 3 kartoner rødvin på forreste bagagebærer + andre fornødenheder.

Når man ligger i den store kommunale havn i byen, kan man blive kørt til Calle og retur med sine varer. Man skal blot henvende sig til Havnekontoret, så bliver det arrangeret. Hvis man må efterlade sin båd her, kan man også blive kørt til stationen i Oldenburg. Når man kommer tilbage, bliver man hentet igen. Det er da service.


Klik på billedet for at åbne et større i nyt vindue.


Klik på billedet for at åbne et større i nyt vindue.

Om dagen var blæsten stærk. Nogle nætter lagde den sig ved 20-tiden, og det var vindstille til ved 8-tiden om morgenen.

Med en vejrudsigt der lover skiftende vindretning samt tordenbyger om natten, havde vi ikke lyst til at kaste os ud dette. Vi ærgrede os over, at vi ikke var gået over om natten, for selvfølgelig var der ikke en krusning før lidt hen ad morgenen.

Endelig onsdag lovede vejrprofeterne let vind, så vi stod op kl. 4 og sejlede 5.30 – igen med morgenmad på turen. Fint vejr med meget lidt vind.

Efter Fehmarnbroen besluttede vi at give gas bare for at være sikker på, at være kommet så langt som muligt før vinden eventuelt skulle friske op igen.


Klik på billedet for at åbne et større i nyt vindue.

Knald på til vindmølleparken. Herfra tog vi den med ro gennem Søndre mærker og over Bredningen. Lidt før kl. 10 gik vi til kaj i Toreby.

Alt i alt en god ferie, men ikke som forventet. Planlægningen der gik forud var hyggelig spændende, men den var langt fra det realiserede.

Her er forløbet stillet op i skemaform, den giver et klart indtryk af afviklingen/ planlægningen:

Af 32 mulige, lykkedes at ramme rigtigt 2 gange. Både afsejlingen fra Gedser og ankomsten hjem til Toreby gik som planlagt. Her til vinter må vi nok hellere gå i gang med en detaljeret planlægning for den kommende sommer, så vi næste år igen kan sejle som vinden blæser.

Med ønsket om god vind ...... nå nej ....... vi mener med ønsket om let vind næste sommer, glæder vi os til 2009 turen.

Hilsen ”Grevinden”

Til sidens top